“Met veel dingen in het leven is er een punt waarop we het moeten loslaten en moeten waarderen dat we het hebben mee mogen maken.”
Zo begint Richard Branson de afscheidsbrief aan zijn veelbekroonde Virgin America dat is overgenomen door Alaska Airlines en daardoor verdwijnt. Branson roemt in de brief het personeel van zijn in 2004 bescheiden begonnen luchtvaartmaatschappij:
“We hebben veel meegemaakt samen. En jullie waren elke minuut, elke cent (en dat waren er veel!) en elk gevecht waard. We hebben elke loyale gast en fan zelf verdiend.”
Alaska Airlines betaalt 2,6 miljard dollar voor Virgin Atlantic en maakte vorige week bekend dat de merknaam Virgin verdwijnt. “Hoewel Virgin America voor velen een geliefde naam is, zijn we tot de conclusie gekomen dat we om succesvol te zijn aan de westkust dat moeten doen onder één naam.”
Tot verdriet van Branson:
"Ze hebben een heel ander businessmodel en konden helaas geen manier vinden om het merk Virgin America te handhaven naast hun eigen merk. Als een bedrijf naar de beurs gaat, worden beslissingen genomen die goed zijn voor de aandeelhouders. In de ideale wereld zijn die ook goed voor de klanten. Het valt nog te bezien wat er gaat gebeuren voor de reizigers nu er minder Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn dan ooit. Anders zijn en de missie hebben om echt opnieuw de reizigerservaring uit te vinden wordt steeds bijzonderder in deze sector."
Beste luchtvaartmaatschappij
Virgin America was volgens de website Skytrax afgelopen jaar nog de beste luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten. Alaska Airlines heeft volgens CNN dan ook wel beloofd veel van de "flair" van de Virgin-vluchten te behouden, zoals al het gratis in-flight entertainment, het stemmige licht en de muziek bij het boarden.
Branson schrijft in de afscheidsbrief aan alle medewerkers dan ook trots te zijn op wat het bedrijf allemaal heeft bereikt:
"Jullie hebben bewezen dat het mogelijk is een strategie te ontwikkelen die niet alleen is gebaseerd op lage ticket-prijzen en een dominante positie: jullie hebben premium-klanten weten te vinden met een prachtige en vermakelijke klantervaring. Jullie hebben het meest geliefde veiligheidsfilmpje ooit gemaakt. Jullie hebben bewezen dat het mogelijk is een bedrijf op te bouwen met een fantastische cultuur en een merk waar mensen van houden."
Alaska Airlines is na de overname van Virgin America de vijfde luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten met meer dan 280 toestellen op 1187 dagelijkse vluchten.